maandag 13 februari 2012

Cijferpuzzels

Een van mijn hobbies/verslavingen is de puzzel in welke vorm dan ook. 
Omdat ik talig ben aangelegd, zijn dit heel lang kruiswoordpuzzels, doorlopers en andere letterpuzzels gebleven.
Toen de sudoku zijn intrede deed in Nederland, heeft het zeker nog een jaar geduurd voor ik er eentje ging maken. Sinds die tijd ben ik er door gegrepen.
Er verschenen steeds meer varianten op de sudoku die ik bijna allemaal wel een keer gemaakt heb.
De komende dagen komen deze varianten op mijn blog.


In 1980 verscheen de eerste sudoku, die toen nog niet zo werd genoemd, in een Amerikaanse krant. Het werd daar nog niet echt een succes en pas jaren later werd deze puzzel overgenomen door de Japanners. Toen ontstond de naam sudoku (su is Japans voor getal en doku betekent alleen). Het zou nog tot 2005 duren voor het in Nederland een rage werd.


Een sudoku bestaat uit een veld van 9x9 hokjes.
Het veld is op verschillende manieren op te delen:
In 9 vlakken van 3x3 hokjes
In 9 rijen van links naar rechts
In 9 kolommen van boven naar beneden.
In elke rij, kolom en in elk vlak moeten de cijfers 1 tot en met 9 worden ingevuld. Iedere puzzel heeft altijd maar één oplossing. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten