maandag 29 november 2010

Ding 23 Evaluatie

BOEK 23



Als derde de eindstreep behaald en de vlag kan uit.
Toen ik gevraagd werd als begeleider bij de 23dingencursus, had ik eerst mijn twijfels. Kan ik dit zelf wel en ben ik in staat het daarna aan anderen over te brengen? IJverig ben ik meteen aan de slag gegaan en wat vond ik het leuk en wat heeft het me veel opgeleverd en zelfvertrouwen gegeven. Ik ben dingen durven gaan doen.


Mijn ambacht trouw gebleven, veilig vanuit de boeken van mijn eigen filiaal andere boeken gaan ontdekken. Eerst had ik standaardwerken om me heen, maar daar voelde ik me niet thuis.
Het eerste boek dat ik opensloeg, was dat van het blog. Hoe vulde ik dat in, hoe bepaalde ik mijn eigen stijl? Steeds meer versieringen, maar overzichtelijk.
De boeken die volgden, gingen over RSS, Flickr, Googledocs, Googlemaps, Chatten, Twitteren, Delicious, Youtube, Librarything (yes! weer een boekenkast) en de Aquabrowser.


De boeken waren de ene keer eenvoudig, de andere keer wat moeilijker om te lezen, maar ik heb ze uitgelezen en er iets mee gedaan.


De tijd die ik eraan besteed heb, is enorm, maar was het zeker waard.
Genoten van het maken, plaatsen en delen van foto's.
Genoten van de prachtige foto's die anderen met me wilden delen.
Genoten van de andere weblogs, schrijf- en andere talenten.
Genoten van het delen van alles, documenten, foto's, youtube filmpje, kennis.
Genoten van het reageren en het krijgen van positieve reacties die stimuleerden om door te gaan.


Ik  merk dat ik het delen fijn vind. Niet alleen het delen van je eigen dingen met anderen, maar ook het delen van je kennis.
Leuk om met de groep een paar keer bij elkaar te komen en te merken hoe blij en dankbaar iedereen weer weg ging vol goede moed.


Het is duidelijk dat Flickr en Librarything mijn favorieten zijn en met de foto's ga ik zeker verder.


Zoveel ontdekt, zoveel geleerd in slechts 3,5 maand tijd.
Ik ben oprecht dankbaar dat ik deze kans heb gekregen.


En nu op naar het toepassen van deze kennis, want na de cursus begint het pas. Dingen die ik belangrijk vind: meer gaan doen met googledocs, catalogus mag van mij interactiever. En ik sluit me bij Prodigieus aan voor wat betreft de digitale inlichtingendienst en een blog voor het personeel.

12 opmerkingen:

  1. Hoera! En felicitaties voor jou!

    Je hebt een mooi blog, met interessante berichten en vaak prachtige foto's!
    Als begeleider ben je nog niet helemaal klaar, maar dat doe je op een leuke consciƫntieuze manier.

    Hoop dat jij ook de extra opdrachten gaat doen dan "weten" we straks nog meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van harte gefeliciteerd, een mooi blog en je bent een fijne begeleider voor mij geweest. Dank je wel en geniet ook van het feit dat jij in ieder geval klaar bent met de 23 Dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd met het behalen van deze eindstreep. Je verdient een pluim als begeleider want daar heb je heel veel tijd in gestoken, en zal dat ook blijven doen.Bedankt voor de tips die ik van je kreeg.
    Ik dacht dat je nu even een adem pauze kreeg maar ik lees bij Prodigieus dat er nog weer nieuwe "dingen'te ontdekken zijn.En ik denk dat ik je wel zo goed ken dat je daarmee aan de slag gaat.Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Joke,

    Ik heb je al via Twitter gefeliciteerd, maar je kunt niet genoeg felicitaties krijgen toch?
    Gefeliciteerd met het afronden van 23 dingen dus. Fijn dat je altijd op mijn blog reageert.

    ps Heb je gezien dat er een paar bonusdingen zijn geplaatst? Dit is volgens mij gedaan door de 23dingenafkickkliniek.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, duh, dat had ik gezien. Sterker nog, we hebben zelf de hulp van Edo ingeroepen, wat we nu moesten gaan doen. Maar eerst de Sintgedichten en kerstkaarten maar, hoewel...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja ook klaar.Bedankt ook voor jou help en steun
    en oppeppers een duidelijk blog met ook nog tips das alijd handig om verder tekomen.

    En dan weer verder ik was blij met de feestdagen er van af te zijn komt hij met nog zo'n berg wat een lolbroek is Edo.
    We leren der wel van he!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. He Lemina, dat doet Edo alleen omdat wij gevraagd hebben wat we nu moesten. Als je niet wil, hoeft het echt niet hoor. Niet in de stress schieten. En als je wel wil, dan helpen we elkaar weer toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Joke, ik vind dat je het geweldig gedaan hebt. Ben trots op jou en je cluppie. Gefeliciteerd.

    Je houdt wel van een uitdaging dacht ik zo en toen jullie begonnen te mopperen dat je niks meer te doen had na de 13e heb ik gewoon wat bij verzonnen ;-). Mag je daar je tanden op stuk bijten. Het zijn niet de minste onderwerpen dacht ik zo. En dan hebben we 10, 23 en 30 Dingen. ;-)

    En ook voor daarna geldt: Blijf ontdekken. Wees nieuwsgierig! Volgens mij gaat dat jou lukken en hebben we een mooi vuurtje bij je ontstoken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi joke,
    Gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep!
    Leuk om te lezen hoe jij alles ervaren hebt.
    Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi Joke. En leuk om te lezen en horen ( youtube) dat je nu onder je eigen naam doorgaat.
    Dus ik blijf je volgen.
    Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bedankt voor al jullie felicitaties. Het geeft een heerlijk gevoel om het klaar te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gefelicteerd Joke, je hebt het geweldig gedaan!!!
    Bedankt voor al je reacties, hulp en sugesties.

    BeantwoordenVerwijderen