woensdag 15 december 2010

Dictee

Zijn er nog meer mensen net zo geïnteresseerd in taal, dat ze ieder jaar met het Groot dictee der Nederlandse taal meedoen? Ik heb er in al die jaren maar 3 gemist, geloof ik. Ieder jaar spitte ik het Groene Boekje door en heb dat nu voor het eerst eens niet gedaan.  Ga ik vaker doen, want het heeft me minder fouten opgeleverd. 16 Fouten dit jaar, terwijl het gemiddelde op 32 lag. 
Het blijven steeds weer rare woorden die je tegenkomt in zo'n dictee en die je nooit meer zal gebruiken, maar toch is het leuk.
De lastigste voor mij: geüpgradede, thymotische, Rhoetenen en Asjkenaziem. En daarnaast natuurlijk de woorden die je wel of juist weer niet aan elkaar schrijft.
Volgend jaar gewoon weer hoor.



3 opmerkingen:

  1. 't Is maar waar je zin in hebt!
    Zelf houd ik erg van cryptogrammen,woordspelingen en wat dies meer zij, maar het Dictee trekt mij niet. En dat komt met name door het extreme niet dagelijkse woordgebruik: "thymotische woede" bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lol ik dacht juist iets voor prodigieus .
    Wat een tegen valler.
    Maar ik helemaal niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt het er nog goed afgebracht, als ik de uitslag bekijk.
    Ik denk er net zo over als Prodigieus.

    BeantwoordenVerwijderen