zondag 12 december 2010

Ding 26 Privacy en veiligheid

BOEK 26

Onderzoek naar mijn naam op internet levert de volgende resultaten op.
Practical Joke zonder jaartal geeft de eerste 10 pagina's alleen grappen en daar kom ik mezelf nog niet tegen.
Als ik dan met 1958 erachter ga zoeken, zijn de eerste 6 links meteen raak en kom je bij mijn foto's op Flickr terecht. Link 7 is mijn naam bij Google Earth dankzij de foto's die ik op Panoramio heb gekregen.
Op mijn meisjesnaam googelen levert vnl. twitter-en facebookresultaten op evenals zoekend op afbeeldingen.
Op mijn volledige naam kom ik allereerst bij Bibliotheek2.0 terecht wegens mijn aanmelding daar met die naam.

Het resultaat is niet zo vreemd gezien het aanmelden bij al deze sites. Je moet je er dus terdege van bewust te zijn dat de informatie die je op internet zet, terug te vinden is en je goed afvragen wat je kwijt wilt.
Geen telefoonnummers, adressen, gevoelige informatie melden. Niet van jezelf, maar al helemaal niets over anderen. Je hebt absoluut geen privacy, dat besef ik heel goed.

Vooral bij sociale netwerken merk ik dat daar veel informatie op staat, die ik zelf niet snel met anderen zou delen. Je kunt veel vrienden krijgen, krijgt informatie die die vrienden met hun andere vrienden delen. Daardoor word je overspoeld met veel "nutteloze" informatie.

Het is van groot belang dat ook jongeren daarop gewezen worden.
Via mijn kinderen hoor ik hoeveel anderen op hun hyves zetten, zulke persoonlijke zaken bespreken. Weten die ouders dat? 



2 opmerkingen:

  1. Weet jij zelf wat jouw kinderen op internet zetten? Heb je het daar met ze over gehad? Hoe heb je dat gedaan? Tips?

    Het gaat vaak niet alleen om wat je op het internet zet, maar wat de technieken achter deze sites met jouw gegevens doen. Je wordt in een vrij nauwkeurig profiel gezet en daar krijg je je aanbiedingen op aangeboden. Dat kan ook gecombineerd worden met je zoekacties, waardoor je aanbiedingen krijgt die te maken hebben met je zoekacties. Mail (via webmail als Gmail ed.) wordt gescand op trefwoorden waar advertenties op afgestemd worden. Het gaat geraffineerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb niet echt tipt. Heb de kinderen wel gewaarschuwd om er geen al te persoonlijke gegevens op te zetten. Daar werd zeer verontwaardigd op gereageerd. Ik hoop en geloof dat ze zo verstandig zijn dat ze dit zelf kunnen beoordelen.

    BeantwoordenVerwijderen