vrijdag 24 december 2010

Ding 30 Googlebooks

Googlebooks is voor mij geen nieuw fenomeen. Bij de krakercompetitie en Serendip heb ik regelmatig gebruik weten te maken van Googlebooks. Het is echt ongelooflijk wat je er allemaal kunt vinden.
Het blijft bijzonder dat je zomaar hele boeken, vooral natuurlijk de oudere, kunt terugvinden op internet.
Hevig balen was het iedere keer weer, als je bij wat jij zocht, net maar een klein stukje tekst rond het woord kon vinden. Toch stonden er soms ook zoekwoorden in de buurt waar je mee verder kon. Meerdere vragen zijn er uiteindelijk toch mee opgelost.


Amazon heeft jaren geleden een zoekmachine ontwikkeld, waarmee je ook in boeken kunt zoeken.


Google e-books bestudeerd. Het viel me op dat ook echt de nieuwste boeken er al op staan. Als je verder linkt, kom je ook beoordelingen en recensies tegen.
Als je verder gaat zoeken, kom je heel wat sites tegen waar je e-books kunt downloaden.
Zelf houd ik het nog bij fysieke boeken, maar ik kan me het enthousiasme van mensen wel voorstellen. Als je te weinig boeken meeneemt op vakantie is dat knap vervelend. Met meerdere boeken op je e-reader of smartphone overkomt dat je niet meer.


Tot slot de Gooreader geïnstalleerd. Dat vind ik een erg mooi ding. Prachtig zoals je echt in boeken kunt bladeren. Prettig ook dat je kunt aangeven dat je alleen in volledige boeken wilt zoeken. Dit voorkomt teleurstellingen.
Je kunt bij een gevonden boek ook doorlinken naar Googlebooks, zodat je daar verder kunt zoeken.

4 opmerkingen:

  1. Maar wat als er een Spotify voor boeken komt? Alle boeken die je hartje begeert voor een vast bedrag per maand, met één klik op je iPad of e-reader.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dan blijf IK bij de papieren exemplaren.
    Vind de e-reader iig niet prettig, iPad is mooier, maar toch wat onhandig om in bed te lezen.
    (heb dat even uitgeprobeerd met de KGB Pad)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het klinkt aantrekkelijk een Spotify voor boeken. En toch, een boek in je handen, het voelt anders. Het zou dan en/en worden,denk ik. Een heel dikke pil in de trein is erg zwaar. Dan is een e-reader prettig. Maar ja, een gesigneerd boek van Arthur Japin met een persoonlijke wens erin, heeft blijvende waarde.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja maar er zijn van die mensen die lezen niet die verslinderen ze namelijk b.v. boek per dag of zo is zo'n e-reader misschien prettiger niet zo zwaar meer.

    BeantwoordenVerwijderen