dinsdag 4 januari 2011

Na de 23 dingen



Alweer een tijdje geleden schreef ik mijn evaluatie. Het ging toen vooral om de vraag wat deze cursus met me gedaan had.
Gisteren verscheen op het blog van Prodigieus de vraag, wat we zelf zouden willen doen om Web 2.0 bezig te zijn in de KopGroep.
Wat ik heel belangrijk vind, is het digitaal inlichtingenwerk. Ibi houdt zeer binnenkort op te bestaan en dan? Landelijk is men al een tijdje bezig met het opzetten van een digitale vraagbaak in de vorm van een chatbot. Zelf heb ik er weinig vertrouwen in dat deze vragen net zo goed kan beantwoorden als mensen dit kunnen. Gezien deze ontwikkelingen, lijkt het me goed dat de bibliotheek zelf zoiets opzet. Een knop op de website, een plaats waar de mensen hun vragen kunnen stellen. Deze worden dan beantwoord door een team van collega's die hier geschikt voor zijn. Zelf zou ik graag deel uitmaken van dit team.

4 opmerkingen:

  1. Het is altijd zo knullig hoe dit soort overgangen geregeld worden. Ik las hetzelfde over de landelijke jeugdbibliotheeksite. De subsidie stopt nog voor de opvolger geregeld is. En dan gaan we met z'n allen opnieuw het wiel uitvinden.
    Maar goed als je er mee aan de slag gaat dan zou ik serieus denken over de integratie van Twitter in je vragenservice.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Twitter is snel je moet terug schrollen om iets te lezen een blog is makkelijker een vraag antwoord er onder zoal dit is makkelijk en als je één of twee computers in de bieb zet dat klanten daar intypen alles bij elkaar .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe zie je het integreren van Twitter in de vraagservice dan? Ik heb daar niet direct een beeld bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kijk maar naar Durftevragen. Zij gebruiken een hashtag waarmee mensen vragen kunnen stellen. Dat komt automatisch binnen als je een automatische zoekopdracht maakt via Twitter. Mensen kunnen ook direct hun vraag naar je gebruikersaccount Twitteren of via Direct Message. Je kunt dan het antwoord terugtwitteren. Via een link, of een tekst in je tweet, of een link naar een blogtekst waar je jouw antwoord op heb gezet.

    BeantwoordenVerwijderen