zaterdag 16 oktober 2010

Ding 11 Ontdek wiki's


BOEK 11

Leuke bibliotheekwiki's om te bestuderen waren er op de 23dingensite. 
Bij een van de links kwam ik meteen al oude bekenden tegen, die ik gebruikte voor de krakercompetitie en Serendip, namelijk Internet Archive, Waybackmachine en Worldcat. Dus dat is voor inlichtingenwerk sowieso interessant. Verder een leuke wiki, waarbij je succesvolle zaken in jouw bibliotheek kunt melden. Deze is onderverdeeld in categorieën en de moeite van het bekijken waard.
De publiekswiki van de bibliotheek Deventer ziet er erg mooi uit en zoiets lijkt me ook wel wat voor onze bibliotheek. Participatie van de klanten is hier mogelijk.
En op NLbiblioblogs had ik me al geabonneerd bij ding 4 en 5, dus voor mij een bekende. Erg veel nieuws iedere dag, maar voldoende interessants zit erbij om het abonnement nog even te houden.
Gelegenheidswiki's kwam ik hier tegen, bij voorbeeld voor de actie Nederland leest. Iets voor ons? 
Je zou wiki's kunnen inzetten in de bibliotheek bij projecten.
Als collega's kun je samen een handleiding opstellen.
Een onderwerpgids over een bepaald onderwerp leent zich goed voor een wiki.
De kennis van iedereen kan worden gebruikt, omdat allen de wiki kunnen bewerken.

2 opmerkingen:

  1. Zou jij met mij een Wiki willen schrijven over een onderwerp dat past binnen digitale antwoorddienst/huiswerk hulp voor "onze bibliotheek" ?
    Ik heb op mijn blog al een klein beginnetje geplaatst en werk al aan een Wiki, maar samen weet je meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het hoeft allemaal niet zo groots en meeslepend. Zo'n gelegenheidswiki is geweldig om tijdelijk te gebruiken en daarna te ontmantelen. Een langlopend wikiproject is veel moeilijker in stand te houden. Je hebt er aanjagers voor nodig, iemand wiens taak het is en die het als prioriteit krijgt. Er zijn al veel pogingen gedaan en gestrand. Met een blog kun je zien dat er iets nieuws is geschreven, bij een wiki is dat veel lastiger.

    BeantwoordenVerwijderen