Nu je erop gaat letten, merk je dat er al veel Web 2.0 toepassingen zijn.
Je komt het overal tegen op het web. En stom genoeg heb ik me niet eens gerealiseerd dat ik er door IBI al mee bezig was ook.
Intern kun je een weblog inzetten om de communicatie binnen het bedrijf te verbeteren. Alle informatie die het personeel nodig heeft, wordt hierop gezet, zodat iedereen dan op de hoogte is. Er kunnen vragen op worden gesteld, waarop gereageerd kan worden. Op die manier kan het personeel aangeven hoe ergens over gedacht wordt. Dit bevordert de betrokkenheid binnen het bedrijf.
Extern is een weblog van de bibliotheek in te zetten voor de klanten. Geïntegreerd in de website of niet. Wat het handigste is, moet dan bekeken worden.
De informatie over het lezingenaanbod, tentoonstellingen en andere informatie over de bibliotheek komt daar op te staan. Dit bevordert de betrokkenheid van de klanten bij de bibliotheek. Vooral als je klanten hun mening laat geven over de lezingen, het lezingenaanbod, ideeën aandragen voor lezingen.
Sowieso een rssfeed op de eigen website. Dit lijkt me een must. Op die manier blijven mensen op de hoogte van de activiteiten, nieuwe boeken en wat er nog meer speelt.
Ook is het leuk als mensen een recensie kunnen geven van de boeken die ze van de bibliotheek gelezen hebben en als er een plaats komt waar mensen wensen voor de aanschaf van een boek kenbaar kunnen maken.
Op die manier kun je inspelen op de behoefte.
RSS voor medewerkers van het inlichtingenwerk zijn ook belangrijk. Dus op de inlichtingencomputers gebruiken en voor het digitaal inlichtingenwerk rss-feeds op bepaalde sites.
Foto-editors kun je zeker gebruiken. Foto's van evenementen kan je op Flickr zetten, een photostream van de laatste activiteiten zichtbaar maken op de site. Foto's gebruiken voor de aankondigingen van de lezingen.
Foto's bewerken voor posters in de bibliotheek ter versiering van het gebouw.
Collages maken van de foto's die je bij een activiteit hebt gemaakt.
Op Flickr kun je ook commentaar leveren op de foto's. Dat is leuk voor de klanten.
Ik denk zomaar dat we allemaal op hetzelfde uitkomen.
BeantwoordenVerwijderenMee eens, zorg voor de verbinding met de klanten. In het vervolg zie je ook mogelijkheden om de verbinding te leggen op de plekken waar jouw klanten zich bevinden. Dus verwacht niet dat ze naar jouw site moeten komen, maar zoek ze op. Door bijvoorbeeld te reageren op hun foto's, blogs, Hyvespagina, Twitterbericht... Want communicatie gaat twee kanten op.
BeantwoordenVerwijderen