zaterdag 30 oktober 2010

Ding 14 Chatten

BOEK 14

Het fenomeen chatten was ik al mee vertrouwd.
Ik heb me er een tijd tegen verzet, omdat ik het visioen had van tegen tig mensen tegelijk aan te moeten praten. Dat zag ik de kinderen namelijk doen.
Als we gingen eten, moest er tegen 15 vriendinnen op de chat worden gezegd, "doei ik ga nu eten". Daar ergerde ik me mateloos aan, eten inmiddels bijna koud geworden.
Tot ik een aantal jaar geleden zelf ging chatten en je dat dus ook gewoon met 1 persoon tegelijk kunt doen. Je bepaalt het helemaal zelf.
Tijdens de kraker- en Serendipcompetitie is er veel gechat met Prodigieus en ook wel met Trudge out tot ik meestal als eerste afhaakte, omdat ik in de nachtelijke uurtjes niet meer kon nadenken en de ogen niet meer wilden.
Bij zo'n wedstrijd is dit de beste en snelste manier van communiceren.
Chatten gaat dus snel en is direct. Dit heeft zowel voor-als nadelen. 
Voordeel is dat je snel reactie krijgt in tegenstelling tot de mail soms. Dat is vooral in deze tijd, waarin mensen liever gisteren dan vandaag antwoord op hun vraag willen een groot voordeel.
Nadeel is, dat je dus ook snel een antwoord paraat moet hebben, je moet dus snel kunnen denken.
Voor de bibliotheek zie ik chat wel zitten voor het beantwoorden van eenvoudige vragen en ook voor snel contact tussen collega's onderling. Voor speurvragen lijkt het me lastiger. Dan moeten er mensen achter de computer zitten met voldoende kennis in huis en snelheid van denken. In dat laatste geval geef ik toch de voorkeur aan andere middelen.



5 opmerkingen:

  1. Leuk, je vehaal over chatten. Je had mij ermee overvallen en de drempel was ook meteen weg. Nog bedankt voor het oplossen van mijn probleem met "afbeelding toevoegen". Dat zal dus niet meer gebeuren, maar al doende leert men.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je 14 dagen op een ijsschots zit hoef je niet meer te chatten.

    Ja die nachten haalde jij niet, maar het chatten was een verrijkend onderdeel van het kraken, he?

    zie dat je CasaElena ook al ingewijd hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoals jij over chatten schrijft, zo denk ik er ook over. Ik neem aan dat het plaatje er onder een creatie van jou is, heel leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel, Doorneuzen. Het plaatje heb ik inderdaad zelf gemaakt. Druk plaatje met letters door elkaar heen om de drukte van het chatten aan te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volgens mij kun je mensen heel goed duidelijk maken dat je de vraag even moet opzoeken. En dat je het antwoord later toestuurt. Je kunt tijdens de chat de vaag duidelijk krijgen. En inderdaad bij quick-reference is het ideaal.

    BeantwoordenVerwijderen