zondag 7 november 2010

Ding 16 Sociale netwerken

BOEK 16
Een week geleden heb ik me aangemeld bij Facebook, omdat ik gehoord had dat daar mensen bij zitten die ik al ken. Aanmelden was vrij simpel. Meteen bekenden daar gevraagd of ze vrienden met me wilden worden en 's avonds had ik er al ongeveer 10 vrienden bij. Zo snel kun je dus vrienden maken.
De site zelf vind ik wat rommelig. Je moet er even goed je weg zien te vinden.
Ik had ook al snel in de gaten, dat iedereen alles kan lezen en je dus selectief moet zijn met wat je te melden hebt.
Leuk om er meteen een oud-collega tegen te komen en contact mee te leggen.


Persoonlijk heb ik er nog niet zoveel mee. De contacten onderhoud ik liever op een andere manier. Op dit moment word je door de cursus al zo overspoeld met informatie, kijken bij al je e-mailadressen, je twitter, je facebook (komt er nog meer?).
Een sociaal netwerk voor mensen met dezelfde hobby, interesse, daar kan ik me iets bij voorstellen. Dat heeft zeker zijn nut. Je kunt kennis en informatie uitwisselen, dingen met elkaar delen.
Ook voor het werk zie ik het nut van een sociaal netwerk wel in. Een Hyves-site voor de bibliotheek, waarbij ook klanten zich kunnen aanmelden. In de bibliotheek worden vaak tips uitgewisseld over boeken. Dat zou dan ook via zo'n site kunnen. Reacties op de lezingen kunnen hier geplaatst worden.

2 opmerkingen:

  1. Toch zie je dat dergelijke sites wel in een behoefte voorzien. In ons huidige jachtige leven als real life afspraken lastig te plannen zijn omdat je het zo druk hebt kun je op Facebook wel snel contact leggen. Bovendien bereik je er een grotere groep mee. Ook hier geldt het is niet alleen maar , maar allebei. Het feit dat ik met jou chat mail facebook end wil toch niet zeggen dat we daardoor niet meer ergens een bakkie koffie gaan drinken?
    En als mensen verder bij elkaar vandaan wonen een uitkomst toch?
    Kun je als bibliotheek ook gebruik van maken snelle informatie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi reactie Prodigieus.
    Veel mensen koppelen al hun digitale activiteiten aan Facebook. Zo komen hun tweets er op, hun blogberichten, foto's en filmpjes, noem maar op en vice versa. Zo wordt je site goed gevuld met minimale inspanningen.

    BeantwoordenVerwijderen