maandag 22 november 2010

Ding 20 Online muziek luisteren

BOEK 20




Na het delen van de foto's, documenten, favorieten en boeken is het de beurt van de muziek.
Vroeger lp's grijs draaien op een oranje pick-up, jaren zeventig dus. Heel veel Nederlandstalige muziek in die tijd, grote poster van Herman van Veen boven mijn bed en alle liedjes woordelijk en met het juiste aanhouden van de tonen meezingen.
Tegenwoordig is het allemaal vervangen door cd, sommige omgezet van plaat naar cd. En sinds ik een aantal jaar geleden een Ipod kocht, heb ik een lijst van 400 nummers op iTunes staan. Deze iPod gaat trouw iedere treinreis mee om onderweg naar muziek te luisteren, maar ook om me af te sluiten van het gekakel om me heen. Met de juiste oordopjes lukt dat nog ook.


Op Last.fm was ik al eerder geattendeerd door mijn broer, die daar helemaal gek van is. Zelf voelde ik nog niet zo de behoefte om muziek te delen.
Voor de cursus heb ik daar nu eens rondgeneusd. Jammer dat je geen gratis account kunt aanmaken. Dat heb ik nu maar bij Spotify gedaan. Als je je daar aanmeldt, zet ie meteen je iTuneslijst erin. Erg handig. De indeling lijkt er ook op, dus dat is vertrouwd.


Ik kan me voorstellen dat het voor de bibliotheek wel handig is. Luisterplekken in de bibliotheek waar je muziek kunt luisteren, die in een Spotify of Last.fm lijst staan. muziek die dan ook te leen is in de bibliotheek en ook gereserveerd kan worden. De bibliotheek moet dan over een account hierop beschikken.
Op de website is die muziek dan ook zichtbaar.

4 opmerkingen:

  1. Als je de reacties van 23dingen probiblio leest (bijv op mijn blog) is er voor de bibliotheken toch ook een heel ander gebruik van digitale muziek weggelegd.
    Hoe denk jij daar over?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben op de sites van Dok Delft en bibliotheek Breda geweest en die manier van muziek delen spreekt me erg aan. Dus afspeellijsten van je nieuwe aanwinsten maken om zo je klanten daar op te attenderen en zoals Delft zelfs lijsten van muziekevenementen. Als mensen dan een eigen account nemen, hebben ze meteen toegang tot die lijsten. En of dat nu Spotify of Last.fm moet zijn, weet ik niet. Zelf vind ik Spotify overzichtelijker.
    Koppelen van catalogus aan Spotify of Last.fm lijkt me erg mooi.
    Andere opties voor delen van muziek zie ik voor onze bibliotheek niet echt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. If you can't beat them, join them en gebruik hun kracht om jouw collectie te promoten. Die luisterpalen met speellijsten van de bibliotheek vind ik een leuk idee. Hoe lopen bij jullie de luisterplekken van de CDR?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik werk zelf in een filiaal, dus dat weet ik niet zo goed. Hopelijk reageren andere collega's hier weer op. Zal in iedere geval eens informeren.

    BeantwoordenVerwijderen