donderdag 25 november 2010

Ding 21 Sociale catalogi

BOEK 21


Achtereenvolgens de sites van de OB Amsterdam, Worldcat en Zoeken.bibliotheek.nl bestudeerd. De laatste heb ik al regelmatig voor Zoek&Boek gebruikt. Mijn ervaring is dat je geen lange titels kunt invoeren. Die worden niet gepakt. Op een stukje van de titel komt die er wel uit. De woordenwolk bij de aquabrowser vind ik handig. Je wordt erdoor op ideeën gebracht. 
Wat ik leuk vind, is dat je waardering aan een boek kunt toekennen. Over het toevoegen van tags heb ik mijn twijfels. Er werden bij sommige titels tags toegevoegd die mij nutteloos leken. Bovendien, gaan klanten dit echt doen?


My Discoveries werd ik wel weer blij van. Zelf een lijst aanleggen kan handig zijn. Ook om voor klanten een lijst aan te leggen van bij voorbeeld Nederlandstalige thrillerschrijfsters of boeken over een bepaald thema.


Bij Worldcat heb ik een gratis account aangemaakt. Worldcat ziet er goed uit. Je kunt ook daar lijsten maken. Op welke onderwerpen je gezocht hebt, wordt onthouden. Dat laatste kan bij het inlichtingenwerk of een Serendipwedstrijd handig zijn.


De Belgische variant, Bibliotheek.be, is aanzienlijk uitgebreider dan zoeken.bibliotheek.nl. Absoluut een site om te bekijken.
Als je hier een titel intypt, krijg je de volgende gegevens:
-in welke Vlaamse bibliotheken het boek is (met google map erbij)
-publicaties over het werk
-inhoud/bespreking
-informatie in Librarything
-meer informatie in google books
-leestips uit Librarything
-recensies



Geen opmerkingen:

Een reactie posten