BOEK 22
Dat de bibliotheek er in de toekomst anders gaat uitzien, moge duidelijk zijn. De ontwikkeling in de digitale wereld gaat razendsnel. Bezoekersaantallen en de uitleencijfers lopen terug. Met deze informatie zullen we wat moeten.
De bibliotheek zal meer 2.0 moeten worden en meer gaan inspelen op wat de klanten willen. Ook zal ze moeten proberen de jongeren te trekken. De jeugd doet veel online. Als de jeugd niet naar de bibliotheek komt, moet de bibliotheek dus naar de jeugd.
Manieren van de bibliotheek om 2.0 bezig te zijn:
- via RSS-feeds de klanten op de hoogte houden van nieuwe aanwinsten en nieuwe ontwikkelingen
- via sociale netwerken contact zoeken en houden met de klanten en daardoor meer inspelen op de behoeften die er leven
- zorgen voor een interactieve catalogus door mensen zelf tags, recensies en lijstjes over een bepaald onderwerp te laten toevoegen
- linken in je catalogus naar naar librarything, google books etc.
- start bij voorbeeld een bibliotheekblog, waarin je laat zien wat er gebeurt, laat klanten daar ook een bijdrage aan leveren, laat ze ergens kenbaar maken wat ze willen.
Het blog van de bibliotheek Vlissingen vind ik een mooi voorbeeld.
- geef cursussen, worshops, waarin je mensen digi-bewust maakt. Laat ze kennismaken met de nieuwe materialen (Week van de mediawijsheid, inloopochtend voor mobiele telefonie voor senioren zijn goede initiatieven)
Erg belangrijk voor dit alles is, dat het bibliotheekpersoneel Web 2.0 gaat denken. Deze cursus is een belangrijk instrument geweest om ons bewust te worden van wat er allemaal speelt. En na de cursus kunnen we zeker niet achterover leunen, maar dienen we ons op de hoogte te blijven houden.
Ik heb me vandaag aangemeld bij Bibliotheek2.0.ning. Niet onder de naam Practical Joke, maar onder mijn eigen naam. Een goede manier om van nieuws op de hoogte te blijven.
Het is duidelijk dat we er iets mee moeten, maar wat? Dat begint bij een onderzoek naar waar de potentiƫle gebruikers van de digitale bibliotheek zich bevinden, wat ze doen, hoe ze hun informatie vergaren en wat hun behoeftes zijn. Vervolgens kun je bepalen waar de gaten liggen en waar jij als bibliotheek een rol kan vervullen. En dat gat kun je vervolgens met behulp van jouw doelgroep gaan invullen. En trap niet in de beroemde valkuilen van het aanbod gericht pushen van diensten die jij hebt bedacht voor je klanten. Of iets te maken voor iedereen van 0 tot 100. En kom los van het bestaande paradigma van onze fysieke diensten. En da's lang niet makkelijk.
BeantwoordenVerwijderen