zondag 7 november 2010

Ding 17 Mobiel internet

BOEK 17
Zelf ben ik niet in het bezit van een smartphone. Nog niet zo lang geleden een kekke Nokia slide gekocht, waarmee je kunt bellen (erg handig!), smsen, foto's maken en ook nog wel wat meer.
Eerst het stukje op de 23dingensite gelezen en toen zoon (Blackberry) en dochter (Samsung galaxy s) gevraagd naar hun bevindingen met de smartphone.


Voor zoon Bart was het voordeel dat hij overal zijn mail binnenkrijgt en gratis kan pingen. Ook zie ik hem regelmatig de telefoon gebruiken om iets snel op te zoeken op internet, treintijden, route opzoeken.
Dochter Judith noemde ook dit laatste. Je zit in de trein, hebt vertraging en hoe kun je dan het beste reizen en is die winkel dan nog wel open.
Bij haar heb ik gezien welke apps er allemaal op zitten en in feite is dus vrijwel alles mogelijk op zo'n smartphone.
Ze heeft een e-book app, waar je boeken kunt downloaden, lezen, woordenboek zit erbij. 
Op de AH app kun je kijken wat er in de bonus is,recepten zoeken, ingrediënten erbij, barcode scanner, GPS voor looproute door jouw winkel.
Uiteraard zitten er bij haar diverse spelletjes op die ze heeft gedownload.
Aantal dingen die ze liet zien en die ik erg handig vind, zijn googlemaps en googlelabs. Google maps heeft diverse lagen zoals ook een wikilaag, waarbij je de wikisite krijgt van de plaats waar je op klikt. Bij googlelabs kun je restaurants vinden, afstanden meten, routes plannen.
Social hub is een toepassing waarbij je meteen naar je e-mail, facebook en twitter kunt.




Toepassingen voor de bibliotheek
Wat ik een interessante vond, was de "Library thing local layer", een laag met informatie over alle bibliotheken. Als je in die laag zit en je richt met je mobiel  op een bepaalde bibliotheek, kun je informatie krijgen over die bibliotheek en zelfs of het boek dat je zoekt zich daar bevindt.
Een mobiele versie van de website lijkt me wel interessant. 
Ik zie nog niet zo snel allerlei toepassingen, maar ga daar nog wel over nadenken.

10 opmerkingen:

  1. Jeetje, wat ben je al ver, zeg. Maar het ziet er mooi uit hoor. Ik zag jullie foto's van de bomen planten bij Bernadette. Knap in elkaar gezet.
    Het was ook wel een bijzonder iets.
    Maar het mobiele internet is ook wel iets aparts. Goed hoor, dat Judith en Bart er al zoveel mee kunnen. Die gaan daar toch gemakkelijker mee om dan wij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je zou kunnen vragen of je van één van hen een dagje hun "speeltje" mag lenen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben bang dat een dag wel erg lang is voor ze, als ik zie hoe vaak ze het ding ter hand nemen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Joke,

    Jij gaat als een speer. Handig dat je kinderen ook gebruik van maken van de nieuwste snufjes (zo noemden we dat vroeger toch?) Daar kun je aardig wat van opsteken. Maar je bent van het type: zelf doen en doorbijten. Dus mijn complimenten. En nog dank voor de hulp bij het verwijderen van ongewenste volgers op Twitter.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een héle dag? Je mag er wel mee spelen als ik lig te slapen. Dan kan ik meestal nog wel zonder ;)

    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja zo kan ik iemand die per dag voor 25 euro per dag belde en heb dat ding 10 min van der af gepakt zo wat was dat een ramp. Maar dat is zo'n 8jr terug .
    Nu speletjes en filmpjes ga maar door en het is een mini computer dus van alles en nog wat er op doen (of is het een nieuwe knuffel geworden)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja he Lemina, je kan er alles op doen. Het is een complete computer geworden en die lenen ze niet zo maar even uit. Hun hele leven zit er in.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zoals je al aangeeft Joke,
    hun leven zit erin. Zelfs in een boek dat ik aan het lezen ben, wordt dit expliciet genoemd.
    Hier wordt het gebruikt om achter gegevens van een vermisd iemand te komen. Vergezocht natuurlijk want als je zo'n telefoon hebt laat je deze toch niet achter of staat er een belangrijke hint in?.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zou graag een smartphone uitproberen maar helaas mijn kids hebben er beide geen in hun bezit. Ben wel blij dat ik via jou je ervaringen ermee kan delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat geinig die "Library thing local layer". Gelijk geïnstalleerd. Werkt goed. Zit nu te werken in de bibliotheek Alkmaar en ik zie gelijk alle boenzaken en de bibliotheek te voorschijn komen. Nu nog één voor in de bibliotheek, waar je allerlei extra informatie krijgt bij het boek dat je voor je hebt.

    BeantwoordenVerwijderen